"Ave Maria" is een bewerking van het Latijnse gebed Ave Maria, oorspronkelijk gepubliceerd in 1853 als "Méditation sur le 1er prélude de piano de S. Bach". Het stuk bestaat uit een melodie van de Franse romantische componist Charles Gounod, die hij over een slechts licht gewijzigde versie van Bachs Prelude nr. 1 in C majeur, BWV 846, uit Boek I van zijn Das Wohltemperierte Klavier, 1722, plaatste. De publicatie uit 1853 heeft Franse tekst, maar het is de versie uit 1859 met het Latijnse "Ave Maria" die populair werd.
Gounod baseerde het werk op Bachs prelude, een studie in harmonie in gebroken akkoorden. Hij gebruikte de eerste vier maten voor een prelude en herhaalde ze voor de eerste inzet van de zangstem. Hij gebruikte Bachs compositie, in de versie met een ingevoegde maat na de oorspronkelijke 22, de zogenaamde Schwencke-maat die destijds gebruikelijk was. Bij deze maat heeft de stem een herhaalde expressieve "Maria!". Hij voegde een tempo-aanduiding, Moderato, pedaalaanduidingen voor de pianist en dynamische aanduidingen toe.