De zes Cellosuites, BWV 1007-1012, zijn suites voor cello zonder begeleiding van Johann Sebastian Bach (1685-1750). Ze behoren tot de meest uitgevoerde solocomposities ooit geschreven voor cello. Bach componeerde ze waarschijnlijk in de periode 1717-1723, toen hij kapelmeester was in Köthen. De titel op de omslag van het manuscript van Anna Magdalena Bach was Suites à Violoncello Solo senza Basso (Suites voor cello solo zonder bas).
Air uit Orkestsuite nr. 3 werd gecomponeerd door Johann Sebastian Bach (1685-1750). Bachs Air komt uit het tweede deel van zijn Orkestsuite nr. 3 en bevat een prachtige, lyrische melodie. De exacte datum waarop Bach zijn Orkestsuite nr. 3 componeerde, is onbekend. Het is mogelijk dat Bach deze schreef in de tijd dat hij muziekdirecteur was van Prins Leopold van Anhalt in Cöthen (tussen 1717 en 1723), maar originele manuscripten van zijn Orkestsuite nr. 3 zijn niet gevonden. Het is duidelijk dat Bach zijn Orkestsuite nr. 3 uitvoerde tijdens zijn concerten in het Collegium Musicum in Leipzig (ca. 1729-1731). Tijdens Bachs periode als leider van het Collegium Musicum in Leipzig schreef hij zowel nieuwe instrumentale muziek als nieuwe arrangementen van instrumentale werken die hij in Cöthen had geschreven. Het is interessant om op te merken dat Bach het doel van al zijn muziek beschouwde als "ter ere van God", en hij voorzag zijn composities vaak van letters zoals S.D.G. (soli Deo gloria - "alleen aan God zij de eer").
Bachs Air uit zijn Orkestsuite nr. 3 wordt soms Air op de G-snaar genoemd. Dit komt door een viool- en pianobewerking van Bachs Air door de 19e-eeuwse Duitse violist August Wilhelmj (1845-1908). Hoewel Bachs originele Orkestsuite nr. 3 in de toonsoort D is gecomponeerd, bewerkte Wilhelmj Bachs Air in de toonsoort C en transcribeerde de melodie een octaaf lager, waardoor het mogelijk werd om de hele melodie op de G-snaar van de viool te spelen. Om deze reden wordt Bachs Air vaak Air op de G-snaar genoemd. Deze specifieke bewerking van Bachs Air is in de toonsoort G om de noodzaak tot verschuiven tijdens het spelen van de melodie te vereenvoudigen.
Feedback sturen